Aug 22, 2011

Raya? Belum lagi. :D

Assalamualaikum dan selamat 1 setengah pagi yawwww. 

bag, fashion, girl, photography, style

Source: favim

HAHA. Tak terkezut online pagi pagi buta cam gini? Sebenarnya, tengah tengah malam ni lah banyak idea nak update blog. Kalau buat siang siang, banyak nak kena pikaq dengan penatnya lah, hapelah. So, ambil masa sesuai nak update blog. Yayy. Aku dah maju wooo. == Bukan maju apa, just happy sebab aku dah mula update tutorials aku yang dah lama terbengkalaii tuh.


Tup tap tup tap, serious tak sangka lagi enam hari je wey nak raya. Kalau macam dulu dulu, punyalah sesak nak tunggu raya dengan baju raya pun tak beli lagi, apalah inilah. But, tahun ni serious semua berjalan dengan lancar. Baju semua dah ready dah. Tinggal iron and pakai je. haha Tapi kan kan, makin lama makin tak best raya tu.


Aku pun dah merasai nya. Makin lama, orang makin menningkat ramaja dan dewasa, so, memang susah nak merasai jiwa rayanya tu. Kalau macam bebudak dulu, main bunga api, mercun, pop tak kisah sepupu sepapat lelaki perempuan, bantai je. Memang tak kisah malu malu dah, yang penting raya tetap raya. 


Sekarang ni, mane ada dah bunga api semua, harapkan, dengar bunyi meriam je boom boom sebelum pagi raya. Itu kalau kat kampung. Maybe kali ni, raya di sini, Ipoh. Sebab my grandparents duduk dengan aku. Family aku lah. Bandar camni mane ada ohh orang nak main meriam, kang silap hari bulan, kena tangkap polis. Orang dekat bandar ni cuma perlu tidur je nak nantikan hari esok. Iaitu raya! Semua tak sabar and bangun awal macam roh sesat pulakk.


Biasanya bangun lambat, Kali ni sesat bangun awal. Sebab raya. Jangan cakap orang, aku pun sebenarnya tak sabar you knowww. Rasa macam nak skip sekolah seminggu. Cuma, bangun esok, terus raya. Tapi, camane kan kan? T.T Lagi 4 hari nak sekolah. WuuWuuu. Sedih. Cepat lah masa berjalan yeee. Hari raya Selasa ke Rabu ehh? Aku pun tak pasti. Bajet macam dah tahu raya bila. Ewahh


Btw, kalau kat bandar ni, rumah siapa yang nak kena lawat. Lain lah kampung, ramai sanak saudara yang kenal. Sorrylah, aku bukan jenis yang raya rumah orang tak kenal. Bagi aku, itu hanya memalukan je. Datang sebab nak makan and duit raya. Alah bukan makan sangat pun, duit raya je yang lebih. Tak ada tu niat raya. haha


Kalau mak aku, jangan harap dia nak bukak pintu rumah. Sebab pernah ada satu kejadian ni 2 tahun lepas. Ada bebudak naik basikal datng rumah. Time tu, apa pun tak de. So, fikirlah apa nak kasi makan ni, kuih raya? air? apa lagi weyy? Nak tak nak, mak aku hulur kan balang coklat besar gedabak tu. Coklat dia memang besar wey. Diorang ambiklah sorang satu. Kuih raya dengan air bukan nak ambil pun. Saje je. Then,  mak aku cakap ''Eh eh Ambiklah kuih raya tu, air tu minum banyak banyak, biar letih takyah pergi rumah orang dah. hehe :)'' 


Kitorang tunggulah sampai diorang habis makan. Serious lembap gila makan satu coklat tu je. Air dengan kuih raya tak sentuh pun. Serious sakit hati, yang buat air tu aku. Yang penat aku. Sumpah geram gila ohh. Lama lama sikit, pandang pandang rumah aku, diorang cakap '' Mak cik balik dulu yee. Selamat Hari Raya yang ke 6'' Ohh lupa. Hari raya yang ke enam tak silap aku. Aku rasa mesti dalam hati diorang nak duit raya mama aku buat tak tahu je lah. Sebab before ni pun ramai bebudak yang datang, habis duit seringgit mak aku habis bagi orang yang tak dikenali. 


Bukan sombong or kedekut, kalau nak beraya tu, cuba niat nak beraya sikit. Jangan nak harapkan duit raya je. Cuba ikhlas. Makan makan, mnum minum sembang sembang. Katalah jiran mana anak sapa. Haiiya. Kalau mama aku, diharamkan sama sekali aku pergi rumah orang tak kenal. Kang pergi rumah orang keling naiya aku. haha Dahh dahh. Aku nak sambung tidur yee. Hope raya tahun ni dapat lebih keberkatan dan kesejahteraan. Wahh. hihi Selamat Berpuasa dulu! :D



No comments:

Post a Comment

thanks for reading this post ♥